Наказ Міндоходів України від 17.01.14 № 41 "Про затвердження Порядку взаємодії структурних підрозділів органів доходів і зборів у процесі розгляду скарг платників податків на рішення органів доходів і зборів щодо визначення сум грошового зобов’язання"

17 січня 2014 року Міністерство доходів і зборів України затвердило Порядок  взаємодії структурних підрозділів органів доходів і зборів у процесі розгляду скарг платників податків на рішення органів доходів і зборів щодо визначення сум грошового зобов’язання.

Згідно з порядком, попередній аналіз скарги проводить підрозділ адміністративного оскарження. Під час такого аналізу підрозділ адміністративного оскарження з'ясовує:

- наявність обставин, встановлених законодавством, для залишення скарги платника податків без розгляду та/або її повернення платнику податків;

- якими доказами платник податків підтверджує свої доводи та чи відображені в акті перевірки обставини, на які в скарзі посилається платник податків;

- які обставини встановлені перевіркою та якими доказами вони підтверджуються.

При перевірці скарги платника податків на рішення ДПІ, донарахування грошового зобов'язання в яких пов'язане з відпрацюванням платників податків, віднесених до ризикової групи суб'єктів господарювання, обов'язковим є:

1) оцінка визначення в акті перевірки ланцюга, за яким здійснювалось постачання товарів (робіт, послуг);

2) оцінка відповідності висновків акта перевірки щодо застосування податково-правових доктрин;

3) оцінка висновків, викладених в акті перевірки щодо не підтвердження фактів здійснення особами господарської операції.

При розгляді скарги платника податків має враховуватись позиція органу доходів і зборів, який виніс оскаржуване рішення.

Якщо матеріали справи свідчать, що позицію органу доходів і зборів з порушених в скарзі питань визначено в неповному обсязі, а також при відсутності документів, необхідних для об'єктивного розгляду скарги, підрозділ адміністративного оскарження направляє запит до органу доходів і зборів нижчого рівня.

Орган доходів і зборів нижчого рівня надає свій висновок та відповідні документи у строки, вказані в листі органу доходів і зборів, який розглядає скаргу.

Електронні копії документів, які були вказані в запиті, та висновок заносяться до бази АІС "Скарга" та направляються засобами електронного зв'язку на адресу органу доходів і зборів, який розглядає скаргу.

Якщо під час розгляду скарги буде встановлено, що орган доходів і зборів, який прийняв оскаржуване рішення та/або розглянув скаргу, припустив порушення податкового або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи доходів і зборів, а також у разі встановлення недотримання вимог розпорядчих документів Міністерства доходів і зборів України, орган доходів і зборів вищого рівня може порушити питання та вжити заходів щодо притягнення до відповідальності посадових осіб, які припустили такі порушення.

До цього часу, розгляд скарг платників податків на рішення органів доходів і зборів регулювався виключно Податковим кодексом, а також Положенням про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 19.11.2012  № 1203.

Отже, з прийняттям Порядку взаємодії структурних підрозділів органів доходів і зборів у процесі розгляду скарг платників податків на рішення органів доходів і зборів щодо визначення сум грошового зобов’язання, процедура розгляду скарг повинна стати більш досконалішою, змістовною, адже окрім визначення чіткої процедури взаємодії структурних підрозділів, встановлено також, відповідальність за порушення законодавства підчас здійснення владних повноважень  посадовими особами контролюючих органів.