Закон України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні»

01 квітня 2014р. набув чинності Закон України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» прийнятий Верховною Радою України 27 березня 2014 року.

Прийняття зазначеного Закону обумовлене необхідністю запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні, збільшення надходжень до бюджету та удосконалення окремих положень Податкового кодексу України, а також необхідністю реалізації заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів, недопущення втрат бюджету, та забезпечення соціальної підтримки громадян, виходячи з фінансових можливостей держави.

Так, вищезазначеним Законом, передбачається:

запровадження на постійній основі застосування основної ставки податку на прибуток підприємств на рівні 18 відсотків та податку на додану вартість на рівні 20 відсотків;

встановлення щорічного коригування бази оподаткування фіксованим сільськогосподарським податком з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного за станом на 1 січня базового податкового (звітного) року;

збільшення у 2 рази ставки оподаткування збором за користування радіочастотним ресурсом України;

застосування єдиної ставки акцизного податку на дизпаливо (98 € за 1000 кг) замість диференціації ставок в залежності від вмісту сірки (від 46 до 98 € за 1000 кг) та запровадження оподаткування альтернативного палива;

підвищення у 2 рази ставки акцизного податку на автомобільні кузови;

відновлення особливості оподаткування податком на додану вартість діяльності підприємств, пов’язаної з реалізацією зернових і технічних культур;

запровадження справляння збору на обов’язкове державне пенсійне страхування за ставкою 0,5% при здійсненні операцій з купівлі юридичними та фізичними особами іноземної валюти в безготівковій та/або готівковій формі;

встановлення ставки податку на доходи фізичних осіб 15(17)% для доходів у формі пенсійних виплат, які на сьогодні не оподатковуються, якщо їх розмір перевищує десять тисяч гривень з суми перевищення;

визначення базою оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, загальну площу об’єкта житлової нерухомості, замість житлової.

Також встановлюється прогресивна шкала оподаткування податком на доходи фізичних осіб за ставками 15%, 17%, 20, 25%, 30% для всіх доходів, включаючи, зокрема, дивіденди, проценти, роялті, інвестиційний прибуток, із запровадженням обов’язку для платника податку здійснити за результатами року перерахунок нарахованого (утриманого) податку.

Крім того, Законом збільшуються ставки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби на 25%, пиво – на 42,5%.

Закон також передбачає оптимізацію шляхом скорочення загальної чисельності співробітників правоохоронних органів (МВС, СБУ, Управління держохорони, прокуратури).

Даним Законом також передбачається до стабілізації економічної ситуації в країні зупинити дію норм Закону України «Про державну службу» стосовно виплати державним службовцям, працівникам органів місцевого самоврядування грошової винагороди за сумлінну безперервну працю в державних органах, зразкове виконання трудових обов’язків та грошової допомоги в розмірі 10 посадових окладів у разі виходу на пенсію за наявності стажу державної служби не менше 10 років, Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо виплати вихідної допомоги у розмірі 10 місячних заробітних плат судді, який вийшов у відставку, та Закону України «Про прокуратуру» стосовно виплати прокурорам і слідчим при виході на пенсію грошової допомоги у розмірі місячного заробітку за кожен повний рік роботи прокурором, слідчим прокуратури чи на посадах у науково-навчальних закладах прокуратури.

Метою Закону також є уніфікації підходів під час призначення допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку шляхом їх об’єднання та збільшення розміру допомоги при народженні першої дитини та її виплати протягом 36 місяців.

Також Законом встановлюється, що громадянам, які проживають на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, виплати, передбачені законодавством у сфері соціального та пенсійного страхування, здійснюються за рахунок коштів, які надходять від платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, розташованих на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя.

У разі виникнення дефіциту коштів для фінансування цих виплат, такий дефіцит покривається за рахунок коштів бюджету Автономної Республіки Крим та бюджету м. Севастополя. Громадяни України, які проживають на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, і не отримали громадянства Російської Федерації та не одержують пенсії та соціальні послуги від органів пенсійного забезпечення Російської Федерації, мають право на отримання виплат відповідно до пенсійного законодавства України в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Також призупинено на 2014 – 2015 роки здійснення перерахунку пенсій у зв’язку із збільшенням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески.