телефон +380 (50) 401 8444
У зв’язку із застосуванням у господарському судочинстві практики Європейського суду з прав людини (далі - Суд, ЄСПЧ) Вищим господарським судом України було оприлюднено інформаційний лист від 22.04.2016 № 01-06/1444/16.
В інформаційному листі серед іншого зазначено про таке:
Господарські суди у своїй діяльності повинні керуватися нормами документів, ратифікованих законами України.
По всій території України визнано дію приписів Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі – Конвенція) щодо визнання обов'язковою і без укладення спеціальної угоди юрисдикцію Суду в усіх питаннях, що стосуються її тлумачення і застосування (відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції).
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» також передбачено, що практика ЄСПЧ застосовується як джерело права.
Відповідно до пункту 3 статті 59 Конвенції для України Конвенція набирає чинності 11 вересня 1997 року з чого слідує, що юрисдикція Суду поширюється виключно на факти, що мали місце після набрання чинності Конвенцією відносно України. Проте, є певні виключення – Суд може взяти до уваги факти, що мали місце до 11 вересня 1997 року, наприклад, щодо недотримання розумної тривалості розгляду справи і стану розгляду справи на момент набрання чинності Конвенцією стосовно України.
Відповідно до ч. 4 ст. 55 Конституції України кожен має право після використання всіх національних засобів правового захисту звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних судових установ.
Проте, згідно з пунктом 1 статті 35 Конвенції ЄСПЧ може прийняти справу до розгляду тільки після того, як було вичерпано всі національні засоби захисту, відповідно до загальновизнаних норм міжнародного права і впродовж шести місяців від дати прийняття остаточного рішення (остаточним рішенням в даному випадку є судове рішення Судової палати у господарських справах Верховного Суду України див. ухвалу Суду у справі MPP Golub v. Ukraine (dec.), no. 6778/05, від 03.04.2006).
Слід окремо звернути увагу, що до повноважень ЄСПЧ не входить перегляд та скасування судових рішень, ухвалених національними судовими органами. Суд, зокрема, приймає до розгляду індивідуальні заяви осіб, зазначених у статті 34 Конвенції, щодо порушення Високою Договірною Стороною прав, викладених у Конвенції. Судове рішення, ухвалене господарським судом, може бути визнано Судом лише доказом наявності порушення Україною прав та основних свобод заявника, викладених у Конвенції або в протоколах до неї.
У разі визнання Судом факту відповідного порушення прав заявника, Україна зобов'язується виплатити встановлене Судом відшкодування заподіяної матеріальної чи моральної шкоди, судових витрат заявника у справі та вжити заходів щодо відновлення порушених прав заявника на національному рівні, включаючи можливий перегляд справи в національних судових органах.
Предметом розгляду в Суді є також питання щодо порушення прав та свобод, викладених у Конвенції або в протоколах до неї, які за відповідними вимогами попередньо були предметом розгляду у господарських судах України у зв'язку з використанням заявниками національних засобів судового захисту, при чому ступінь вичерпності таких засобів визначає ЄСПЧ.
Щодо примусового виконання рішень ЄСПЧ, то це здійснюється відповідно до пункту 10 статті 3 Закону України «Про виконавче провадження» з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини».
Оприлюднену ЄСПЧ інформацію можна знайти:
Правильне застосування положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики ЄСПЧ національними органами та судовими інстанціями дозволять у майбутньому уникати констатації Європейським судом порушення Україною положень Конвенції.