телефон +380 (50) 401 8444
В інтересах клієнта, приватного нотаріуса, задоволено апеляційну скаргу на рішення суду у справі за адміністративним позовом про визнання дій державної податкової інспекції незаконними, скасування рішення щодо донарахування єдиного соціального внеску та застосування штрафних санкцій.
Так, в результаті проведеної документальної позапланової перевірки приватного нотаріуса, податковою інспекцією було встановлено порушення п. 5 ч. 3 розділу III Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. При цьому, зазначено, що для визначення бази для нарахування єдиного внеску, річний чистий дохід повинен бути розділений на кількість календарних місяців у рівних частинах.
При розгляді справи судом було встановлено, що в акті перевірки жодних зауважень з боку податкового органу щодо своєчасності та форми подання податкових декларацій про майновий стан і доходу у спірному періоді не наведено, протиправність формування показників відображених у вказаній декларації щодо визначення суми чистого оподатковуваного доходу чи не підтвердження такого доходу первинними документами бухгалтерського обліку контролюючим органом не зазначено.
Колегія суддів звернула увагу на те, що Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», ст. 2 якого встановлює виключність регулювання саме ним бази нарахування єдиного внеску, не містить норм, які б визначали базу нарахування єдиного внеску як результат арифметичної операції ділення суми доходу, отриманого платником єдиного внеску за рік, на кількість календарних місяців.
Суд прийшов до висновку, що контролюючий орган здійснив невірне тлумачення ст. 7 Закону та вийшов за межі дійсного змісту цієї статті, а саме – база нарахування єдиного внеску визначена відповідачем на рівні середньомісячного доходу, що не відповідає вимогам законодавства.
Внаслідок цього, контролюючим органом на власний розсуд було застосовано максимальну базу нарахування єдиного внеску за кожний місяць звітного року – здійснено обрахунок добутку сімнадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на відповідний місяць, та ставки єдиного внеску.
За приписами норм чинного законодавства, для приватних нотаріусів встановлено, що єдиний внесок нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності за результатами календарного року, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб, але в межах розміру мінімального страхового внеску за кожну особу за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).
Таким чином, встановлений механізм визначення суми доходу, на яку нараховується єдиний внесок передбачає, що приватний нотаріус, як самозайнята особа, самостійно визначає таку суму доходу кожного місяця. Враховуючи вищенаведене, сума доходу, з якої розраховується єдиний внесок має відповідати чистому доходу, заявленому в податковій декларації, яка подається фізичною особою, що забезпечує себе роботою самостійно, до контролюючого органу за результатами календарного року.
Враховуючи викладене, при визначенні бази для нарахування єдиного соціального внеску шляхом ділення річного чистого доходу на кількість календарних місяців, протягом яких він отриманий, контролюючим органом були порушені вимоги пп. 2 п. 1 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», а саме чистий оподатковуваний дохід, неправомірно завищений та не відповідає поданій податковій декларації про майновий стан і доходи приватного нотаріуса. Зважаючи на те, що сума єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування контролюючим органом була нарахована позивачеві безпідставно, то рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій є необґрунтованим, а тому підлягає скасуванню.