телефон +380 (50) 401 8444
Проектом Закону пропонується внести зміни до Кримінального, Кримінального процесуального кодексів України і Законів України “Про засади запобігання і протидії корупції” та “Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві”.
Змінами до Кримінального кодексу України передбачається визначити конкретний перелік злочинів, за вчинення яких уповноваженою особою юридичної особи, до останньої можуть бути застосовані заходи кримінально-правового характеру, підстави звільнення юридичної особи від їх застосування, види заходів кримінально-правового характеру та загальні правила їх застосування.
Пропонованими змінами до Кримінального процесуального кодексу України визначається порядок провадження щодо юридичної особи, яке здійснюватиметься одночасно з кримінальним провадженням щодо фізичних осіб, які від імені та в інтересах цієї юридичної особи вчинили злочин.
У свою чергу змінами до Закону України “Про засади запобігання і протидії корупції” пропонується закріпити можливість застосування до юридичних осіб заходів кримінально-правового характеру, а до Закону України “Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві” – надати право представнику юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, на забезпечення безпеки.
З метою протидії злочинній діяльності в інтересах юридичних осіб на міжнародному рівні низкою міжнародних договорів, учасницею яких є також і Україна, передбачено обов’язок держав-учасниць щодо запровадження відповідальності юридичних осіб за передбачені цими міжнародно-правовими актами злочини. Законопроект спрямований на забезпечення виконання рекомендацій Групи держав проти корупції, Спеціального Комітету експертів Ради Європи з питань оцінки заходів боротьби з відмиванням коштів, а також на вирішення питань про реалізацію деяких міжнародних договорів України в частині встановлення відповідальності юридичних осіб. Прийняття законопроекту сприятиме виконанню взятих Україною зобов’язань щодо встановлення відповідальності юридичних осіб за злочин, а також дозволить привести положення вітчизняного законодавства у відповідність з міжнародними стандартами у цій сфері.
Порівняння вимог міжнародно-правових актів та змісту законопроекту свідчить, що вимоги Кримінальної конвенції Організації Об’єднаних націй проти корупції та Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією щодо відповідальності юридичних осіб у проекті не тільки виконані, але й значно "перевиконані".
Положення проекту суперечать основним засадам кримінального права України, зокрема, принципу особистої відповідальності та принципу винної відповідальності особи. Принцип особистої відповідальності особи, закріплений у Конституції України та КК України, полягає у тому, що кримінальній відповідальності і покаранню за злочин підлягає лише та особа, яка вчинила цей злочин. Відповідно до принципу винної відповідальності особа може бути піддана покаранню лише тоді, коли її вину буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Всупереч цим принципам законопроектом пропонується застосовувати до юридичної особи "заходи кримінально-правового характеру" за вчинення певного діяння не нею, а іншою, фізичною особою, і взагалі не вимагається наявності й тим більш доведення вини юридичної особи у вчиненні того чи іншого протиправного діяння.
Проектом запроваджується застосування до юридичних осіб санкцій, які за проектом не є покаранням, хоча за своїми наслідками для юридичної особи, щодо якої їх можуть застосувати, цілком аналогічні покаранню. Чинним законодавством України вже встановлено велику кількість різноманітних адміністративних санкцій, які застосовуються до юридичних осіб у разі порушення ними законодавства. Зокрема, такі санкції передбачені податковим, митним, антимонопольним законодавством, законодавством про цінні папери, містобудівним законодавством, природоохоронним законодавством та багатьма іншими законодавчими актами України.
Прийняття проекту значно збільшить можливості несправедливого застосування до юридичних осіб жорстких правових санкцій, створить загрози свавільного обмеження статутної діяльності юридичних осіб шляхом накладення арешту на їх майно, відкриє нові можливості для проявів корупції, справить негативний вплив на економічну активність.
Прийняття вказаного законопроекту відбулося на засіданні 23 травня 2013 р.