телефон +380 (50) 401 8444
Проектом передбачається внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Встановлюється, що Верховний Суд України здійснює правосуддя і дає роз’яснення з питань застосування законодавства. У межах наданих повноважень Верховний Суд України:
1) переглядає справи з підстав неоднакового застосування судами (судом) касаційної інстанції однієї і тієї ж норми матеріального та/або процесуального права у подібних правовідносинах у порядку, передбаченому процесуальним законом;
2) переглядає справи з підстав невідповідності судового рішення суду касаційної інстанції рішенню Конституційного Суду України або правовій позиції чи роз’ясненню, викладених в судовому рішенні Верховного Суду України;
3) переглядає справи у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом;
4) розв’язує питання про належну юрисдикцію для розгляду справи у випадках, визначених процесуальним законом;
5) переглядає справи в апеляційному порядку у випадках, встановлених процесуальним законом;
6) веде та аналізує судову статистику;
7) вивчає та узагальнює судову практику з метою забезпечення однакового застосування норм права судами загальної юрисдикції при вирішенні судових справ;
8) за результатами узагальнення судової практики у формі постанов Пленуму Верховного Суду України надає судам загальної юрисдикції правові позиції та роз'яснення рекомендаційного характеру щодо правильного застосування норм матеріального та процесуального права України;
9) надає висновок про наявність чи відсутність у діяннях, в яких обвинувачується Президент України, ознак державної зради або іншого злочину; вносить за зверненням Верховної Ради України письмове подання про неможливість виконання Президентом України своїх повноважень за станом здоров'я;
10) звертається до Конституційного Суду України щодо конституційності законів, інших правових актів, а також щодо офіційного тлумачення Конституції та законів України;
11) у межах своїх повноважень розв’язує питання, що випливають із міжнародних договорів України.
Законопроектом також пропонується збільшити кількісний склад суду до 72 суддів та закріпити, що одна й та сама особа може бути обрана на посаду Голови Верховного Суду України не більше, ніж два рази підряд.
Законопроект передбачає скасовування положень щодо процедури допуску вищими спеціалізованими судами справ до провадження Верховним Судом України. Заяви про перегляд судових рішень подаватимуться безпосередньо до Верховного Суду України.
Запроваджується процедура направлення судами апеляційної та касаційної інстанцій запитів до Верховного Суду України для надання роз’яснення щодо правильного застосування відповідної норми матеріального права чи норми процесуального права (норми закону України про кримінальну відповідальність).
Направлення запиту можливе лише за наявності одночасно таких умов:
1) питання застосування норми права становить значну складність або при розгляді справ у судах мають місце випадки неоднакового застосування відповідної норми права;
2) відсутні правові позиції та роз’яснення Верховного Суду України, викладені в постановах Пленуму Верховного Суду України, пов’язані із застосуванням відповідної норми права.
Запит про надання роз’яснення Верховного Суду України щодо правильного застосування норми права має бути вмотивованим, з обов’язковим зазначенням обставин, які підтверджують наявність умов для його направлення.
Пропонується встановити, що судові палати Верховного Суду України, зокрема, здійснюють ведення та аналіз судової статистики, узагальнення судової практики щодо вирішення справ відповідної судової юрисдикції; ініціюють скликання Пленуму Верховного Суду України у випадку необхідності надання у формі постанови Пленуму Верховного Суду України судам загальної юрисдикції правових позицій та роз’яснень рекомендаційного характеру щодо правильного застосування норм матеріального та процесуального права України при вирішенні справ відповідної судової юрисдикції або визначення порядку судочинства, в якому належить здійснювати розгляд окремої категорії справ.
Проект закону також запроваджує механізм визначення належної юрисдикції та належної підсудності справи, встановлюється обов’язковий порядок передачі судом матеріалів справи до суду належної юрисдикції у випадку, якщо справа не підсудна цьому суду, встановлюється можливість оскарження в апеляційному порядку до Верховного Суду України рішень Вищого адміністративного суду України, ухвалених Вищим адміністративним судом України як судом першої інстанції.
Законопроектом пропонується скасувати обмеження строку на звернення до Верховного Суду України із заявою про перегляд судового рішення національного суду у зв’язку з встановленням міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом.
Метою даного законопроекту є закріплення за Верховним Судом України такого переліку повноважень, наявність яких відповідатиме конституційному статусу даного суду як найвищого судового органу в системі судів загальної юрисдикції, а їх практична реалізація забезпечить ефективність діяльності Верховного Суду України. Реалізація запропонованих ініціатив дозволить створити дієві та ефективні механізми реалізації громадянами права на судовий захист, забезпечить неухильне та беззастережне дотримання основних засад судочинства, визначених Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Конституцією України.